Ett hyresavtal för kommersiell lokal består av många viktiga delar varav huvudavtalet är utgångspunkten. Vi har samlat de 10 viktigaste punkterna i hyresavtalets huvudavtal som du bör ha med för ett kommersiellt hyresavtal.
1. Parter
Det är i hyresavtalet viktigt att formulera vilka parter som ingår hyresavtalet. I detta fall är det uppgifter om hyresvärden och hyresgästen.
2. Lokalens och fastighetens uppgifter
Lokalens användningsområde är av största vikt att tydligt formulera. Detta då denna ligger till grund för vilken verksamhet hyresgästen får bedriva i lokalen. Vidare skall det i detta avsnitt även finnas med uppgifter om fastigheten samt lokalens storlek, skick och omfattning.
3. Tider
Denna del reglerar hyresförhållandets löptid, uppsägningstid och förlängningstid. Observera att hyresavtalets löptid både påverkar om du har möjlighet att ta ut index och fastighetsskatt. Löptiden påverkar även uppsägningstiden då det är reglerat i hyreslagen för dig som hyresvärd.
4. Hyra, index och fastighetsskatt
Hyran i hyresavtalet är den avgift som skall betalas av hyresgästen. I de flesta hyresavtal skrivs denna ut som kronor per år. Hyran skall vara marknadsmässig för orten som lokalen är belägen på. Indexuppräkning är vanligt att ta ut för att få en årlig justering av hyran, vidare är det vanligt att ta ut fastighetsskatt från hyresgästen för den andelen denna hyr av den totala uthyrningsbara ytan.
5. Driftkostnader, avfall, snöröjning
Driftkostnader reglerar om hyresgästen skall betala för el, varmvatten, va, värme, kyla och ventilation. Antingen görs detta genom ett fast tillägg, en preliminär debitering som sedan avräknas, hyresgästen har eget abonnemang eller om det skall ingå för förhyrningen. Avfallskostnaderna kan tas ut på samma sätt, detsamma gäller för snöröjning.
6. Sedvanligt underhåll
Denna del förklarar att oftast att hyresgästen inte har rätt till nedsättning av hyran med anledning av sedvanligt underhåll. Det kan bli kostsamt för hyresvärden att utföra underhåll om hyresgästen skall få nedsättning under den tid som det sedvanliga underhållet pågår.
7. Underhåll
De flesta konflikter mellan hyresvärd och hyresgäst uppkommer om otydlighet råder kring vem som ansvarar för vilket underhåll. I det fall hyresvärden skall stå för underhållet så skall denna underhålla detta tills att dess ekonomiska livslängd är slut, därefter skall det bytas ut. Skall hyresgästen stå för en del av underhållet så bör en tydlig gränsdragningslista upprättas, detta är alltid att rekommendera.
8. Myndighetskrav
Det är viktigt att följa myndighetskrav, vem som ansvarar för vad är viktigt att reglera i hyresavtalet. I det fall hyresvärden ansvarar för att myndighetskraven efterlevs så behöver denna ges tillgänglighet till lokalen.
9. Säkerhet
Det finns olika säkerheter som kan lämnas från hyresgästens sida för hyresavtalets fullgörande. En borgen eller en deposition är det vanligaste. En säkerhet bör tas ut i det fall hyresgästen är ett nytt företag utan en god bevisad ekonomi eller om investeringar gjorts i lokalen, detta för att skydda hyresvärden från en eventuell förlust.
10. Återställande vid avflyttning
Återställande av lokalen är kanske inte det man tänker på när man upprättar och tecknar ett nytt hyresavtal men är en viktig punkt då det både kan bli kostsamt och tvistigt om man inte är överens om hur lokalen skall överlämnas tillbaka till hyresvärden. Därför är det viktigt att tydligt fastställa hur lokalen skall överlämnas. Att överlämna lokalen i befintligt skick eller i godtagbart skick kan bli kostsamt för hyresvärden därför bör det vara tydligt.